Wanneer u bent opgeroepen in een gerechtelijke procedure om een getuigenis af te leggen moet u verschijnen. Indien u bloedverwant bent tot een procespartij of u voert een beroep uit waarbij een geheimhouding van toepassing is kunt u zich (mogelijk) wel verschonen. Als werkgever moet u vrij geven, zodat de getuige de getuigenis af kan leggen, dit kan door een werkgever niet worden verboden. Wanneer u als ondernemer bent opgeroepen heeft u recht op een vergoeding van uw uurtarief voor de tijd dat u aanwezig was.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Wanneer u wordt gedagvaard is het raadzaam altijd juridische hulp in te schakelen en te verschijnen. Als u niet verschijnt wordt er een verstekvonnis uitgesproken, mits de vordering een rechter niet oneigenlijk voorkomt. Indien er geen verdediging wordt aangevoerd kan een rechter hier logischerwijs ook geen rekening mee houden en zal in de regel worden aangenomen dat de vordering van eiser klopt.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Indien het een uitspraak betreft op tegenspraak (er is in eerste aanleg verweer gevoerd) én het hoger beroep is ingesteld binnen de hiervoor geldende termijn én het gemoeide bedrag van de vordering betreft in eerste aanleg meer dan 1750 euro kunt u tegen een uitspraak in hoger beroep.
Wanneer u niet bent verschenen in eerste aanleg is er sprake van een zogeheten verstekvonnis en kunt u in verzet, mits u aan kunt tonen dat u niet eerder kennis heeft genomen van het vonnis én u dit binnen de wettelijk gestelde termijn doet. Voor zaken met een belang tot 1750 is hoger beroep niet mogelijk.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Buitenrechtelijk betekent de fase in een lopend geschil voorafgaande de tussenkomst van de rechter. Wanneer men spreekt over ‘in rechte’ is er een tussenkomst van de rechter.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Als u een juridische brief heeft ontvangen adviseren wij u gebruik te maken van onze toolkit via: http://www.rechtsbijstandvoorzzp.nl/briefontvangen.php
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Als u een kleine ondernemer bent en u plaatst bijvoorbeeld een bestelling via internet dan kunt u in beginsel geen beroep doen op het consumentenrecht. Dit is in de regel vrij nadelig, omdat u hierdoor niet bent beschermd zoals een consument bij dezelfde aankoop wel is. Er zijn echter situaties te bedenken waarbij u bijvoorbeeld een computer koopt voor zowel uw werk als ondernemer, alsmede voor thuisgebruik. In zo'n geval kunt u soms een beroep doen op reflexwerking.
Reflexwerking betekent dat u als ondernemer aanspraak kunt maken op het consumentenrecht. Hierbij moet worden aangegeven dat reflexwerking niet zomaar wordt aangenomen en dat het per geval verschilt. Een aankoop van gereedschap voor een timmermansbedrijf zal in de regel niet voor reflexwerking in aanmerking komen. Een beroep op reflexwerking zal ook niet slagen wanneer het wordt verzocht door een B.V. of groter bedrijf. Een geslaagd beroep op reflexwerking wil overigens ook niet zeggen dat hiermee het gehele consumentenrecht zal komen te gelden, het kan immers ook slechts voor bepaalde artikelen gelden. Bij een beroep op reflexwerking met oog op colportage zal dit vrijwel zeker niet slagen gelet op een uitspraak van de Hoge Raad.
Kortgezegd een beroep op reflexwerking dient goed onderbouwd te zijn om het (mogelijk) te doen slagen.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Een overeenkomst komt ex. art. 6:217 lid 1 BW tot stand door aanbod en de aanvaarding hiervan. In beginsel is het het tot stand komen van een overeenkomst vormvrij, tenzij de wet anders voorschrijft. Dit betekent dat een overeenkomst tot stand kan komen via e-mail, whatsapp, mondeling, met een contract et cetera. Voor sommige overeenkomsten geldt het schriftelijkvereiste, denkt u hierbij aan de verkoop van onroerende zaken. Maar in de meeste gevallen is een aanbod en de aanvaarding voldoende om een overeenkomst tot stand te laten komen. Vaak is het wel verstandig zaken schriftelijk vast te leggen, want hoewel een overeenkomst ook mondeling tot stand kan komen dient het bestaan van de overeenkomst bewezen te kunnen worden bij betwisting.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Indien u uw algemene voorwaarden voorafgaande het sluiten van een overeenkomst kenbaar maakt voldoet u ex. art. 6:234 lid 1 BW aan de vereiste voor toepasselijkheid. Levert u producten aan een consument is het belangrijk de zogeheten 'zwarte' en 'grijze' lijst te raadplegen. Deze lijsten bevatten artikelen die van rechtswege (volgens het recht) niet zijn toegestaan. U kunt dergelijke bedingen natuurlijk wel opnemen in uw voorwaarden, maar de consequentie zal zijn dat dit de toepasselijkheid - ongeacht akkoord - voor een deel of zelfs in geheel aan kan tasten. Het advies luidt derhalve nooit dergelijke bedingen op te nemen in uw voorwaarden. Voorts adviseren wij een beding in uw voorwaarden op te nemen dat bij een strijdigheid met een dwingendrechtelijke bepaling niet de gehele voorwaarden aantast.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
De Faillissementswet (Fw) is per 1 januari 2021 aangepast. Indien uw bedrijf in financiële problemen is geraakt dan kunt u een akkoord sluiten c.q. afdwingen met de schuldeisers. Dit proces verloopt in beginsel via een stemming, waarbij van belang is dat de meerderheid van de eisers akkoord is. Het is hierbij met nadruk niet vereist dat alle schuldeisers akkoord gaan. Indien de rechtbank is overgegaan tot homologatie van het akkoord betekent dit ook schuldeisers die niet met het akkoord zijn ingestemd of zelfs tegen hebben gestemd toch aan het akkoord worden gehouden en ook geen recht meer hebben op volledige betaling van hun vordering.
In praktijk komt het er dus op neer dat een schuldeiser na homologatie van een akkoord (slechts) recht geeft op een deel van uw openstaande vordering als schuldeiser. Dit deel is afhankelijk van de totale schuld, maar als richtlijn kunt u aanhouden tussen de 10 en 20 procent van de vordering. Aan de andere kant van de streep kan de schuldenaar die anders is faillissement zou komen te verkeren in afgeslankte vorm doorstarten zonder hierbij daadwerkelijk in failissement te geraken.
Doel van deze wet is in beginsel te voorkomen dat een concurrente schuldeiser bij een faillissement in de regel helemaal niks uitgekeerd krijgt, maar vooral ook dat faillissementen op deze manier worden voorkomen. Dit neemt niet weg dat het een nare nasmaak geeft indien u als schuldeiser wordt geconfronteerd met de WHOA, immers kunt u een groot deel van uw vordering namelijk niet meer verhalen en slechts afstrepen.
Het is zodoende te allen tijde van belang indien u wordt geconfronteerd met een akkoord voor homologatie en u bent schuldeiser om onverwijld juridische bijstand in te schakelen. In de fase naar het akkoord kunt u zich namelijk (nog) verweren. Indien de Rechtbank echter tot homologatie is overgegaan zijn in de regel uw kansen verkeken om alsnog uw vordering in geheel voldaan te krijgen, kortom schakel direct bijstand in is te allen tijde het advies (!)
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
In de aanloopfase an de voorbereiding is het aan de verzoeker (schuldenaar) van het beroep op de WHOA om schuldeisers te betrekken. Dit betekent in een notendop dat schuldenaar de eisers ten eerste in dient te delen in zogeheten groepen vergelijkbaar met concurrent en preverent. Dit traject verloopt bij voorkeur onder begeleiding van een jurist. Tijdens dit proces worden schuldeisers volledig geinformeerd inzake de situatie. Zo krijgen zij o.a. een voorstel aangeboden en worden ze geinformeerd over elke stap van het proces. Openheid van zaken is hierbij cruciaal en nodig. Schuldeisers moeten gedurende het gehele proces precies weten wat hun rechten en plichten zijn en deze informatieplicht rust - kort en zakelijk weergegeven - uitsluitend op de schuldenaar.
Het is aan schuldenaar in kaart te brengen hoe de schuldenlast is, hierbij mag geen sprake zijn van willekeur, doch worden schuldeisers ingedeeld in basisgroepen. De schuldenaar maakt met zijn jurist een plan van aanpak en dit plan van aanpak dient openbaar aan schuldeisers te worden kenbaar gemaakt.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Zodra schuldeisers zijn geinformeerd omtrent het verzoek en zijn betrokken in het proces zal de jurist van schuldenaar een stemronde opzetten. Deze stemronde heeft tot doel schuldeisers hun stem uit te laten brengen voor of tegen een akkoord. Deze stemronde is van belang ter onderbouwing van het verzoek. Elke schuldenaar moet de kans hebben gehad om te stemmen voor of tegen het voorstel. Het niet laten stemmen of buiten beschouwing laten van een schuldeiser in de stemronde kan er zelfs in resulteren dat het verzoek zal worden afgewezen.
Na het doorlopen van de voorbereiding en de stemronde zal de jurist een verzoek indienen bij de rechtbank. De rechtbank zal vervolgens bij beschikking aan schuldenaar de oprdacht geven bepaalde zaken te moeten verrichten. U kunt hierbij denken aan het publiceren in de Staatscourant en afgifte van de beschikking aan de schuldeisers. Met name deze afgifte is cruciaal, zodat schuldeisers zich tegen de inhoudelijke behandeling van het verzoek kunnen verweren.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Het is aan de verzoeker (schuldenaar) om gevolg te geven aan de beschikking van de rechtbank. Dit wil zeggen de verzoeker moet alle schuldeisers informeren omtrent het verzoek en de inhoudelijke behandeling. Is dit niet gebeurd kan dit tot consequentie hebben dat de rechtbank het verzoek af zal wijzen. Het is derhalve aan te bevelene dat de verzoeker kan bewijzen dat de door de rechtbank bij beschikking opgelegde handelingen ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd.
Blijkt dat deze handelingen zijn verricht zal de rechtbank eventuele weren van schuldeisers behandelen tijdens de inhoudelijke behandeling. Indien deze weren slagen kan dit erin resulteren dat het verzoek alsnog zal worden afgewezen. Zijn er geen weren tegen het verzoek zal waarschijnlijk (mits alle handelingen zijn verricht) het verzoek worden toegewezen en over worden gegaan tot homologatie van het akkoord.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Gelet op het feit het hier een complexe juridische procedure betreft is het te allen tijde raadzaam dat u bijstand heeft. De verplichting tot het uitvoeren van bepaalde handelingen gedurende het proces ligt namelijk bij de verzoeker, ofwel u als schuldenaar zelf. Schuldeisers moeten worden betrokken in het proces en de informatievoorziening en opdrachten gegeven vanuit de rechtbank met een beschikking moeten worden nageleefd.
Een verzoek WHOA is geen goedkope procedure en deze weg kan alleen worden ingezet als aantoonbaar kan worden gemaakt dat er absoluut geen alternatief is. Het is geen procedure die ingezet kan worden om een groot deel van de schuldenberg te sanneren wanneer dit niet nodig is.
Vereist is zodoende dat als er geen akkoord zal worden bereikt dit met een grote mate van zekerheid zal resulteren in een faillissement op de korte termijn.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Indien u zich wenst te verweren als het zijnde schuldeiser is het van belang ten eerste altijd uw stem uit te brengen. Brengt u geen stem uit en gaat u vervolgens in verweer dan kan dit problemen op gaan leveren. Leg derhalve stukken die u ontvangt omtrent een verzoek niet naast u neer, maar ga direct over tot actie. Laat in het proces duidelijk van u horen en verweer u! Bij de inhoudelijke behandeling kunt u vervolgens uw weren extra kenbaar maken.
Het is belangrijk te begrijpen dat weren in juridische zin hout snijden, het moge duidelijk zijn dat weren zoals bijvoorbeeld dat u het niet leuk of prettig vindt natuurlijk menselijk bezien logisch zijn, doch juridisch minder tot niet relevant. Ofwel, het feit een ieder zijn/haar facturen volledig voldaan wil zien worden is natuurlijk zeer begrijpelijk, maar levert van rechtswege (volgens het recht) geen juridische grond op voor verweer.
Het opstellen van uw verweer kunt u zodoende beter overlaten aan een jurist om de kans van slagen te maximaliseren.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Als u een factuur heeft die debiteur onbetaald heeft gelaten is het allereerst belangrijk dat debiteur in verzuim is geraakt. Het advies luidt te allen tijde debiteur eerst schriftelijk (bij voorkeur aangetekend) ingebreke te stellen met een redelijke termijn om alsnog aan de verplichtingen te voldoen. Wenst u incassokosten te vorderen is het verplicht de gemoeide incassokosten bij uitblijven betaling tevens te vermelden volgens de wettelijke staffel.
De basisregel luidt dat indien debiteur niet ingebreke is gesteld deze ook niet in verzuim is getreden. Gevolg van een gebrek aan ingbrekestelling kan zijn dat crediteur aansprakelijk is voor schade wegens het beeindigen van de overeenkomst. Een goede en deugdelijke ingebrekestelling is derhalve altijd geadviseerd.
Voldoet debiteur na de ingebrekestelling alsnog niet aan de betaalverplichting kunt u een incassobureau inschakelen, echter adviseren wij u een jurist en/of gerechtsdeurwaarder in te schakelen, omdat laatstgenoemde een bevoegdheid heeft tot het leggen van beslag en een incassobureau niet.
Mocht uw factuur na het doorlopen van alle stappen nog niet zijn voldaan kunt u uw debiteur in rechte betrekken (de zaak voor de rechter brengen). Het is vaak raadzaam eerst een zogeheten 'verhaalonderzoek' te doen, om zeker te weten dat u het vonnis ook daadwerkelijk ten uitvoer kunt leggen.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
In art 7:17 BW wordt uiteengezet hetgeen de koper op grond van de koopovereenkomst mag verwachten. Een belangrijke rol speelt ook de mededelingen en toezeggingen van de verkoper. Kortgezegd is het van belang om eerst te bepalen welke verwachting u heeft geschept alvorens de koop tot stand kwam. Deze verwachtingen moeten worden waargemaakt. Geeft u bijvoorbeeld aan dat een product groen van kleur is en u levert vervolgens een blauw product is dit non-conform en kan de koper de overeenkomst ontbinden op grond van non-conformiteit.
Daarnaast mag de koper te allen tijd verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen. Een wasmachine die bijvoorbeeld geen centrifugefunctie heeft is binnen de grensen van redelijkheid een geval waarbij non-conformiteit kan gelden. De koper kan zich echter niet beroepen op non-conformiteit wanneer de geleverde zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijze bekend kon zijn, oftewel wanneer de verkoper duidelijk voorafgaande de koop aangeeft dat de wasmachine uit het voorbeeld geen centrifugefunctie heeft zal een beroep op non-conformiteit niet slagen. Kortgezegd, voldoet het product aan de beschrijvingen en mededelingen van verkoper, dan is de koop rechtsgeldig en kan deze niet ontbonden worden op basis van 'non-conformiteit'.
Tot slot is van belang dat een koper het beroep op 'non-conformiteit' kort na het constateren van het tekort aan de verkoper kenbaar maakt. Indien dit niet is gebeurd kan dit een reden zijn om een beroep op non-conformiteit te betwisten.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Allereerst is het belangrijk vast te stellen over het defect is ontstaan bij normaal gebruik en binnen welke termijn. Gaat het geleverde product binnen 6 maanden stuk dan wordt er in het recht vanuit gegaan dat het product al ondeugdelijk was op het moment dat het werd geleverd. U dient als verkopende partij te bewijzen dat dit niet het geval is om een dergelijke claim te kunnen betwisten. Gaat het geleverde product echter na 6 maanden stuk dan is het afhankelijk van de situatie of u kosteloze reparatie of vervanging dient aan te bieden.
Is het geleverde product stuk gegaan door onzorgvuldig gebruik dan bent u in beginsel niet gehouden om tot reparatie of vervanging over te gaan.
De regels gelden ter volledigheid ook voor verkoop van tweedehands producten. Ook een tweedehands product dient deugdelijk te zijn, tenzij anders gecommuniceerd.
U heeft als verkoper in ieder geval te allen tijde het recht het geleverde product te repareren, een vervangend product te leveren of het betaalde geld terug te storten aan koper. U bent als verkopende partij vrij in het bepalen wat voor u de goedkoopste optie is, mits de opties mogelijk zijn. Let wel op, u mag geen extra kosten rekenen (!) Doet u dit wel dan mag de koper de overeenkomst ontbinden.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Het is allereerst belangrijk vast te stellen wat er is afgesproken met de koper. Spreekt u een indicatieve levertijd af dan betekent dit dat de koper de overeenkomst niet direct kan ontbinden zodra deze verstrijkt. Spreekt u een vaste levertijd af dan bent u gehouden aan deze levertijd, echter dient de koper u wel een redelijke termijn te geven mocht u deze termijn niet halen.
Is er niks afgesproken over de levertijd dan geldt de wettelijke levertijd van 30 dagen. U moet binnen deze termijn leveren, lukt dit niet dient de koper u ook een redelijke termijn te geven om alsnog te leveren.
Betreft het echter producten waarvoor een zeer specifieke levertermijn in afgesproken (denkt u bijvoorbeeld aan een trouwjurk voor een bruiloft) dan heeft de koper bij het niet halen van de levertermijn direct het recht de overeenkomst te ontbinden.
De basisregel zal echter in vrijwel alle gevallen zijn dat de koper u na het verstrijken van de afgesproken levertijd een redelijke termijn moet geven om alsnog te leveren, alvorens tot ontbinding door koper kan worden overgegaan. Mocht de koper u niet in de gelegenheid stellen om alsnog te leveren maakt dit de koper schadeplichtig, omdat deze in verzuim treedt met zijn/haar verplichtingen en kunt u schadevergoeding vorderen, er is in laatste geval immers geen rechtsgrond de overeenkomst te ontbinden.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
U mag een aanbetaling van uw klant eisen alvorens u tot levering overgaat. Indien het een levering aan een consument betreft is het aanbetaalbedrag gemaximeerd tot 50% van de aankoopsom in geval van de levering van een product. Voor diensten geldt geen maximum. U kunt ondanks het maximum voor producten wel vooraf een hoger bedrag afspreken, u kunt echter niet een hoger bedrag dan genoemde 50% rekenen op basis van uitsluitend uw algemene voorwaarden. Weigert uw klant het aanbetaalbedrag te voldoen en is er wel een overeenkomst tot stand gekomen heeft u recht op betaling en kunt u dit ook afdwingen.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Als u uw belangen wenst te beschermen kan dit met een zogeheten concurrentie- en relatiebeding in de arbeidsovereenkomst. Voorwaarden zijn hierbij wel dat het beding duidelijk en juridisch kloppend is vormgegeven, uw belangen duidelijk en ondubbelzinnig zijn opgenomen, alsmede de gevolgen (bijv. het boetebeding).
Voorts is een wettelijk vereiste dat een dergelijk beding in beginsel niet mag wanneer het een tijdelijke arbeidsovereenkomst betreft. Zaken waar u op moet letten zijn o.a. belangenafweging, hoogte boetebedrag gelet op eventuele matiging, alsmede de straal voor toepassing van het beding. Een te breed vormgegeven beding kan resulteren in een vernietigingsgrond.
Het is derhalve altijd raadzaam dergelijk beding in uw arbeidsovereenkomst op te laten stellen door een jurist.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
U bent op grond van de nieuwe wet werk en bijstand (Wwb) verplicht een voorgenomen verlengen van een arbeidsovereenkomst, alsook beeindiging tenminste 30 dagen van te voren aan de werknemer aan te zeggen. Doet u dit als werkgever niet (lees: u voldoet niet aan de aanzegverplichting) kan de werknemer een vergoeding eisen van maximaal 1 maandsalaris. Let op, ook als de arbeidsovereenkomst eindigt op een bepaalde tijd heeft u aanzegverplichting ongeacht u de overeenkomst wilt voortzetten of laten eindigen.
Voorts kunt u alleen een arbeidsovereenkomst laten eindigen wanneer deze eindigt op de 'bepaalde' tijd OF met een ontslagvergunning van het UWV OF met toestemming van de rechter OF met een vaststellingsovereenkomst.
Voor ontslag op staande voet geldt vorenstaande niet, maar dient er wel een juridische basis te worden gevonden om dit te rechtvaardigen, alsook dient dit onverwijld - dit wil zeggen zonder vertraging - te gebeuren nadat zich een omstandigheid heeft voorgedaan die het ontslag op staande voet rechtvaardigt. Betreffende dit onderwerp is echter directe juridische bijstand in praktijk noodzaak om niet schadeplichtig te geraken jegens uw werknemer en/of uw rechtspositie nadelig aan te tasten.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Uw werknemer heeft recht op transitievergoeding wanneer het dienstverband minimaal 2 jaar heeft geduurd. Het ontslag moet als voorwaarden wel zijn verlopen via UWV of de kantonrechter of na afloop van een tijdelijk dienstverband dat minimaal 2 jaar heeft geduurd. Wenst u onder de transitievergoeding uit te komen of alternatieve afspraken met uw werknemer te maken over het ontslag is een vaststellingsovereenkomst geadviseerd. Met een vaststellingsovereenkomst kan worden afgeweken van de transitievergoeding. Het is absoluut aanbevolen dergelijke trajecten te laten begeleiden door een jurist of mediator en dit vooral niet zelf te doen. Een jurist kan in veel gevallen op basis van de wet en onderhandelingspositie aftrekposten inbrengen die de transitievergoeding kunnen verlagen.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Indien uw werknemer vakantiedagen opneemt en zich gedurende zijn/haar vakantie ziek meld, bent u verplicht vanaf de ziektemelding de opgenomen vakantiedagen om te zetten in ziektedagen. In de praktijk blijkt vaak dat hier enige discussie over kan ontstaan en in dit geval is het advies om de werknemer bij terugkomst door te verwijzen naar de arboarts. Mocht deze tot de conclusie komen dat er geen sprake is geweest van ziekte kunt bepalen of u de ziektedagen niet alsnog aanmerkt als vakantiedagen. Tot slot dient een werknemer die stelt ziek te zijn op vakantie natuurlijk wel een doktersverklaring te overleggen waaruit dit blijkt om enige discussie te voorkomen.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
De hoofdregel is geen arbeid geen loon ex. art. 7:627 BW, hierbij is ziekte in beginsel wel een uitzondering. Zo heeft een zieke werknemer namelijk recht op de zogeheten 104-dagenregeling ex. art. 7:629 lid 1 BW. Echter kunt u in bijzondere omstandigheden toch het loon opschorten of stopzetten.
Voor het opschorten van de loonbetalingen kunt u zich beroepen op art. 7:629 lid 6 BW. U doet dit wanneer de werknemer u geen inlichtingen verstrekt die u nodig heeft om vast te stellen of de werknemer echt ziek is. Denkt u hierbij aan een werknemer die niet naar de arboarts wil gaan bijvoorbeeld. Zodra de werknemer wel meewerkt aan het vaststellen van de situatie moet u het loon hervatten en met terugwerkende kracht voldoen vanaf het moment van opschorting. Het opschorten van loon dient derhalve als middel om werknemer te bewegen mee te laten werken aan controles.
Het staken loonbetaling ex. art. 7:627 jo. 7:629 lid 3 BW is een zwaarder middel. Het betekent kortgezegd dat de werknemer geen recht meer heeft op loon, omdat de werknemer inmiddels beter is, maar weigert te werken of weigert aan zijn/haar reïntegratieverplichtingen te voldoen of zijn/haar genezing belemmert of de arbeidsongeschiktheid c.q. ziekte door de werknemer zelf is veroorzaakt of weigert passende arbeid te verrichten of weigert mee te werken aan het opstellen, evalueren, bijstellen van het plan van aanpak. U mag op basis van de jurisprudentie loonbetaling is voornoemde gevallen in geheel staken. Zodra de werknemer weer aan zijn/haar verplichtingen voldoet, moet u als werkgever vanaf dat moment uw loonbetaling hervatten. Anders dan bij opschorting hoeft dit niet met terugwerkende kracht en derhalve is het staken een zwaarder middel.
Het is zeer belangrijk dat u het opschorten of staken van loon niet doet zonder vereiste mededeling met waarschuwing. U moet ex. art. 7:629 lid 7 BW zowel opschorting als staking van het loon vooraf bij de werknemer kenbaar maken middels een waarschuwing.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Wanneer verkoper en koper zich niet in dezelfde ruimte bevinden spreekt over koop op afstand. U kunt hierbij denken aan overeenkomsten gesloten via internet, een postordebedrijf et cetera. De regels voor koop op afstand gelden in beginsel alleen voor verkoop aan consumenten. B2B-overeenkomsten vallen in beginsel niet onder koop op afstand, tenzij koper een geslaagd beroep op reflexwerking kan doen. Voorts gelden de regels voor koop op afstand niet als de verkoper wordt benaderd via telefoon door de koper of de koper plaatst een opdracht bij u via telefoon (zonder dat u koper had benaderd), de aanschaf van een registergoed of de aankoop van blikjes of sigaretten uit een automaat.
Wanneer u verkoopt aan consumenten (niet ondernemers) op afstand gelden een aantal verplichtingen. Zo moet u een bedenktijd (afkoelperiode) bieden aan de koper en deze bedenktijd moet u voorafgaande het sluiten van de overeenkomst kenbaar maken. U dient ook een formulier mee te zenden en de koper te wijzen hoe de bedenktijd werkt. Verzuimd u als verkoper deze informatie te verstrekken is dit op straffe van een verlengde bedenktijd. Dit wil zeggen dat de wettelijke bedenktijd van 14 dagen wordt omgezet in een bedenktijd van een jaar. Het is derhalve zeer belangrijk altijd de bedenktijd te vermelden. Maakt de koper gebruik van zijn/haar bedenktijd dan moet u de koper zijn/haar geld binnen 14 dagen terugstorten inclusief eventuele door de koper betaalde bezorgkosten. Wil de koper slechts een deel terugsturen van de gehele bestelling dan hoeft u de bezorgkosten niet terug te storten. De bedenktijd geldt overigens niet voor alle producten er zijn uitzondering, zoals o.a. goederen die kunnen bederven (denk aan voedsel), verzegelde producten, alsmede producten die hiervan uitgezonderd zijn om hygienische redenen. Het kan raadzaam zijn juridisch advies in te winnen om te bepalen of de bedenktijd geldt voor de door u te leveren producten.
Het is belangrijk te vermelden dat u als ondernemer verplicht bent te informeren over het vervallen van de bedenktijd bij producten of diensten die ingaan binnen de bedenktijd. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij downloads van digitale producten. Geeft u als ondernemer niet aan dat het product en/of de dienst ingaat tijdens de bedenktijd en dat de koper afstand doet van zijn/haar bedenktijd VOORDAT het product en/of de dienst wordt gekocht moet u wel een bedenktijd bieden, zelfs als dit betekent dat het product (bijvoorbeeld bij downloaden) niet retour kan.
U moet als ondernemer bij een beroep op de bedenktijd de koper via dezelfde weg zijn/haar betaalde geld terugstorten, maar u kunt hieromtrent ook afwijkende afspraken met de koper maken.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Indien u producten en/of diensten levert aan ondernemers is er geen dwingendrechtelijke bepaling die u verplicht een bedenktijd te bieden. Indien u producten levert aan consumenten geldt in de meeste gevallen een wettelijke bedenktijd van minimaal 14 dagen na levering van het product. U dient de consument te allen tijde te wijzen op de bedenktijd. Doet u dit niet geldt een verlengde bedenktijd tot 1 jaar. Als u de de consument later wijst op de bedenktijd gaat de bedenktijd in op het moment dat u het aangeeft. U dient bij consumenten tevens een formulier mee te zenden voor herroeping om aan uw verplichtingen te voldoen.
Betreft het de levering van diensten gaat de bedenktijd in op het moment van activeren van de dienst. U kunt een consument afstand laten doen van zijn/haar bedenktijd onder zeer strikte voorwaarden en u dient de consument hier zeer duidelijk over te informeren. Ook zal de bedenktijd vervallen indien u het geleverde dient te repareren in opdracht van de consument binnen de bedenktijd. Het is echter altijd aanbevolen de consument met nadruk te wijzen op een vervallen van de bedenktijd.
Voor bepaalde zaken geldt geen bedenktijd, gedacht kan hierbij worden aan zaken die op maat worden gemaakt en producten die bijvoorbeeld kunnen bederven.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
In de regel is tot aan de levering de verkopende partij verantwoordelijk, zeker in het geval de koper een consument betreft. Raakt een product voordat geleverd kan worden verloren, beschadigd of gestolen is dit het risico van de verkoper. Ook wanneer het te leveren product bij bijvoorbeeld bij een buurvrouw zal worden afgeleverd blijft de verkopende partij verantwoordelijk voor de levering totdat het bij koper in zijn/haar bezit is. Betreft het een B2B levering kunnen wel afwijkende afspraken worden gemaakt.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Op uw zakelijke website dienen tenminste de volgende zaken te worden opgenomen c.q. kunnen worden geraadpleegd: NAW- en kvk gegevens. Vaak is er een misverstand over het wel/niet opnemen van een btw-nummer. Dit is niet verplicht en ook ten zeerste af te raden gelet op de fraudegevoeligheid van dergelijke informatie.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Het antwoord op deze vraag is deels van technische aard. U moet op uw website een melding omtrent cookies geven, alsook toestemming vragen wanneer de cookies op uw website persoonsgegevens bevatten. Ter volledigheid zijn persoonsgegevens elke vorm van gegevens die direct of indirect te herleiden zijn tot een persoon. Denkt u hierbij bijvoorbeeld aan een naam, e-mailadres of ip-adres.
Het lastige voor het bepalen of u wel/geen cookiemelding moet plaatsen zit erin dat de persoonsgegeven d.m.v. cookies verwerkt worden of (tijdelijk) opgeslagen in bijvoorbeeld een cache. Voor deze vraag van technische aard dient u dit af te stemmen met uw websitebouwer. Maakt u alleen gebruik van bijv. Google Analytics EN heeft u dit zo ingesteld dat u geen persoonsgegevens verkrijgt met de analyse dan hoeft u in beginsel geen cookiemelding te weergeven.
Kortom, raadpleeg uw websitebouwer omtrent de cookies die u gebruikt en de gegevens die hiermee gepaard gaan. Verwerkt een cookie persoonsgegevens (in de breedste zin des woords) moet u een cookiemelding weergeven. In ieder ander geval hoeft dit niet, doch bij twijfel is het altijd geadviseerd.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
In vrijwel de meeste gevallen bent u NIET de eigenaar van de gebouwde website. Ook wanneer u deze website tegen een vergoeding hebt laten bouwen is uitsluitend de auteur de rechthebbende. Simpel gezegd maakt het voor het auteursrecht niet uit of u voor iets kosten hebt voldaan en/of het in uw opdracht is gemaakt. Voor het auteursrecht is uitsluitend relevant wie de maker (lees; rechthebbende) is.
Dit betekent eveneens dat u dus ook niet zomaar een ander bureau in mag schakelen om bijvoorbeeld de website aan te laten passen. Veel ondernemers zijn in de veronderstelling dat zij dit wel mogen, maar feitelijk wordt dan het auteursrecht overtreden en dit maakt in de regel schadeplichtig.
Maakt uw website gebruik van een CMS, dan mag u vaak wel content (foto's en tekst) zelf aanpassen.
Wenst u de rechten voor het ontwerp van uw website te verkrijgen moet dit worden vastgelegd in de overeenkomst. Is hier niks afgesproken dat blijft het auteursrecht voorbehouden aan de maker/ontwerper.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Indien u een (voor het publiek) openbaar toegankelijke bedrijfsruimte huurt dan is de basisregel dat deze minimaal vijf jaar duurt, waarna deze met nog eens vijf jaar zal worden verlengd indien niet tijdig is opgezegd. Na het verstrijken van tien jaar wordt voor onbepaalde tijd verlengd. Het opzeggen van dit type overeenkomst kan uitsluitend mits dit een jaar voor het eindigen van de minimale looptijd is gedaan door huurder. Bent u verhuurder dan gelden hele strikte eisen en zult u in vrijwel alle gevallen langs de rechter moeten voor een opzegging, althans de toetsing. Als huurder doet u bij voorkeur de opzegging via aangetekende post of via betekenen, idem geldt voor verhuurder.
De reden van deze lange huurperiodes is overigens om de huurder de ruimte te geven een duurzame klantenkring op te bouwen. Het is in de regel niet mogelijk om de huurovereenkomst eerder op te zeggen en een zakelijk huurder is dan ook gehouden de minimale huurperiode van vijf jaar te volbrengen, dit geldt natuurlijk ook voor de verhuurder.
Vooral veel starters zijn niet op de hoogte van deze regels en komen hierdoor soms in ernstige problemen als de onderneming niet goed blijkt te lopen. Voor starters is derhalve geadviseerd te allen tijde een proeftijd van maximaal twee jaar te hanteren. Hier geldt wel als kantekening dat bij een dergelijke proeftijd partijen vaak niet gehouden zijn aan een opzegtermijn en diverse verboden voor verhuurder tevens zullen worden opgeheven. Het is in ieder geval altijd zeer aanbevolen voor het sluiten van een huurovereenkomst contact met een jurist op te nemen over de gevolgen hiervan.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Raadpleeg het antwoord betreffende opzeggen zakelijke huur in samenhang met het volgende: Het opzeggen van een zakelijke huurovereenkomst betreffende een openbare bedrijfsruimte is voor een verhuurder zeer lastig. De verhuurder kan dit in de regel alleen wanneer er sprake is van een situatie zoals neergelegd in de wet. Zelfs een wens voor huurverhoging zal een opzegging niet rechtvaardigen.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
In de meeste huurovereenkomsten is dit verboden met een verbod op verrekenen en mag en kan dit dus niet. In de situaties dat het is toegestaan wordt het relevant dat het niet mogelijk is om borg (die wordt verrekend aan het einde van de huurperiode) te verrekenen met lopende huur (tijdens de huurperiode). Indien partijen deze optie toch prefereren zitten hier ook nog eens gevolgen aan.
Voor de verhuurder zal gelden dat mochten er ineens wel herstelkosten gemaakt moeten worden dit betekent dat er (deels) geen huurpenningen zijn voldaan. Het restbedrag is vaak laag, waardoor procederen niet wenselijk is.
Voor huurder zal gelden dat onduidelijk is of er na verlaten van de woning nog een schuld is jegens verhuurder. Het is niet ondenkbaar dat er toch herstelwerk ontstaat en dat huurder nadien alsnog geconfronteerd zal worden met een huurachterstand.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Een verhuurmakerlaar (bemiddelaar) mag courtage in rekening brengen bij de verhuurder. Immers voor de verhuurder worden diensten verricht. Voor de huurder is dit echter een ander verhaal. Dubbel courtage rekenen (zowel bij verhuurder, alsmede huurder) mag niet. Vaak brengt men dan ook kosten bij huurder in rekening onder de noemer contractgeld en inschrijfgeld, maar ook dit kan voor jurdische problemen zorgen.
Een huurder die zelf (actief) op zoek gaat naar een woning maakt feitelijk gebruik van een dienst, doch moeten de kosten voor deze dienst in verhouding staan tot de dienstverlening zelf. In beginsel wordt geacht dat de verhuurmakelaar optreedt namens verhuurder. Constructies waarbij dubbel wordt gerekend, zij het onder een andere naam kunnen dan ook vaak worden aangevochten door een huurder. Daargelaten dat een verhuurmakelaar jegens huurder aan moet tonen of de kosten in redelijk in verhouding staan tot de verrichte dienst(en).
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Servicekosten moeten aan het einde van elk (kalender)jaar gespecificeerd worden bij de huurder. Indien een verhuurder dit nalaat betekent dit dat huurder de servicekosten in beginsel terug kan vorderen. De achterliggende gedachte hierbij is dat een huurder een voorschot heeft voldaan ('de servicekosten') en vervolgens einde jaar moet kunnen zien waarvoor dit voorschot is gebruikt en/of huurder wellicht moet bijbetalen of wellicht zelfs geld terug krijgt.
Zonder specificatie of een (te) late specificatie van kosten zijn betalingen onder deze noemer in theorie onverschuldigd voldaan. Het is derhalve altijd van belang als het zijnde verhuurder een specificatie elk jaar te overleggen omtrent betaalde servicekosten. In geval van meubilering of stoffering is het aanbevolen de (aanvankelijk) toegewezen waarde bij aanvang met het verloop van jaren omlaag bij te stellen.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
In meeste gevallen zal een beginnend ondernemer kiezen voor een rechtsvorm (ondernemingsvorm) zoals eenmanszaak (zzp), vennootschap onder firma of (in enkele gevallen) een maatschap. Indien bij de onderneming echter grotere financiele risico's kunnen ontstaan zal in de regel sneller worden gekozen voor de Besloten Vennootschap of de Naamloze Vennootschap gelet op de aansprakelijkheid, ofwel het gescheiden vermogen.
Veel ondernemers zijn bang voor de BV en NV, omdat hierbij in beginsel een Directeur Groot Aandeelhouder (DGA) salaris zal gelden. Men is dan ook in de veronderstelling dat dit inkomen een minimaal inkomen is, maar dit is echter niet juist. De DGA-salaris regel is ter voorkomen van eerder uitkeren van dividend. Kortgezegd is het helemaal niet erg een lager salaris toe te kennen, zolang u maar niet (tot u het minimum salaris heeft bereikt) dividend uitkeert tegen een lager tarief. Meer relevant kan zijn dat voor een BV en NV geen regelingen gelden zoals de MKB-winstvrijstelling, zelfstandige aftrek et cetera.
Voordeel voor het oprichten van de BV is dat er geen startkapitaal meer is vereist en er aandelen uitgegeven kunnen worden. Wilt u aandelen toonder uitgeven (dit kan nog op dit moment in 2018) dan dient u te kiezen voor een NV. Voor de Naamloze Vennootschap (NV) is echter wel een startkapitaal vereist ad. EUR. 45.000,00.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Indien u het merendeel van uw tijd werkzaam bent in het buitenland kan een International Bussines Company (IBC) een oplossing voor u bieden. Het eerste voordeel dat hierdoor ontstaat is dat u een voordelige vestigingsplaats kunt kiezen. Vaak wordt gekozen voor landen zoals de Seychellen, Kaaimaneilanden et cetera, vanwege het gunstig belastingklimaat.
Als u ook niet of nauwelijks in Nederland meer woonachtig bent kunt ervoor kiezen zich uit te schrijven. U kunt dan gebruik maken van een gunstiger tarief voor zorgkosten, maar zult zelf een goede pensioenregeling op moeten bouwen en het wegvallen van sociale voorzieningen zelfstandig moeten opvangen. Indien u nog wel aan Europese bedrijven levert kunt u een Joint Venture opzetten om zo een Europees rekeningnummer te verkrijgen. In dit geval kan dit erin resulteren dat u een onderneming drijft met een zeer gunstig fiscaal tarief (soms zelfs 0%).
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
In dit geval dient u te kiezen voor een rechtsvorm (ondernemingsvorm) waarbij de onderneming een zelfstandige rechtspersoon is. Dit zijn de Besloten Vennootschap en Naamloze Vennootschap. Voorts kan een Commanditaire Vennootschap (vorm van vof met een beherend en stille vennoot) een optie zijn. Wenst u samen met een ander een onderneming op te zetten, maar de risico's te spreiden is een maatschap soms een optie.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Elke zelfstandige rechtspersoon kan in beginsel aandelen uitgeven op naam of aan toonder. Het meest aanbevolen is derhalve te kiezen voor een BV of een NV.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
In de eerste plaats dient u dergelijke claims nooit te negeren (!) In de dagelijkse praktijk zien wij helaas vaak dat men de eerste brieven omtrent inbreuk naast zich neerlegd en vervolgens doorgaat met de onderneming. Mocht er daadwerkelijk een inbreuk worden gepleegd lopen de kosten echter alleen maar op en wordt herstellen of een oplossing buitengerechtelijk moeilijker tot zelfs onmogelijk.
Leg een brief van een jurist omtrent inbreuk op een recht nooit naast u neer, maar wend u spoedig als mogelijk tot een jurist die de vordering voor u kan toetsen op juistheid. Met een jurist kan vervolgens een plan van aanpak worden gemaakt. Neem tot slot nooit zomaar aan dat een claim juist is, het kan immers net zo goed zijn dat de wederpartij een inbreuk pleegt op uw rechten. Kortom, het advies luidt altijd naar een jurist te gaan en zeker niet zelf de discussie met een professioneel gemachtigde aan te gaan.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Een beeld- en/of woordmerk en/of merk registreren wij voor ondernemers zowel in de Benelux en desgewenst (op verzoek) tevens in de Europese Unie (EU) en daarbuiten. Het registreren van een Benelux merk duurt doorgaans 3 maanden, een merk registreren buiten de Benelux duurt langer en kan soms zelfs langer duren dan 12 maanden. Het is een misvatting dat door het registreren van een handelsnaam automatisch het recht op die naam wordt verkregen. Een merkenrecht (merk in depot) dient u aan te vragen bij de hiertoe bevoegde instanties. Er zijn ook kosten verbonden aan een merkregistratie.
Het auteursrecht in Nederland bepaalt dat u automatisch auteur bent van een gemaakte foto of een logo. Echter betekent dit dat u gebruik in de meeste gevallen uitsluitend kunt verbieden. Wilt u schadevergoeding vorderen of maatregelen nemen bij misbruik is een merkenregistratie altijd geadviseerd en aanbevolen. Een merkregistratie is 10 jaar geldig, een registratie van een beeld- en/of woordmerk 5 jaar.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
De eerste stap is altijd vriendelijk te verzoeken het gebruik per direct te stoppen en de partij die inbreuk pleegt hiervan op de hoogte te brengen. Het is altijd geadviseerd in dit soort kwesties niet zelfstandig dergelijke acties te ondernemen maar dit door een jurist te laten doen. Hierdoor zorgt u ervoor dat de kwestie goed zal worden afgehandeld en de inbreuk in de meeste gevallen spoedig zal worden gestaakt.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
De websitebouwer is - wanneer er geen andere contractuele afspraken zijn gemaakt - automatisch auteur en derhalve tevens rechthebbende. U mag en kunt in beginsel dan ook niet de website zelf aan gaan passen of door een nieuwe websitebouwer aan laten passen. Doet u dit toch pleegt u inbreuk op het recht van de websitebouwer en dit maakt schadeplichtig. Veel ondernemers gaan ervan uit dat een website in opdracht gebouwd automatisch eigendom wordt van de opdrachtgever, maar dit is in vrijwel de meeste gevallen niet het geval.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
De General Data Protection Regulation (GDPR) is de Europese privacywet ter bescherming van persoonsgegevens. De Nederlandse implementatiewet genaamd Algemene Verordening Gegegevensbescherming (AVG) is hier een uiterwerking van. De wet heeft tot doel dat personen de gegevens opgeslagen bij bedrijven ter zake hun persoon in kunnen zien, laten verwijderen en aan kunnen laten passen. Korgezegd heeft de wet tot doel transparantie te bieden aan natuurlijke personen omtrent hoe en waar hun gegevens worden opgeslagen. Elk bedrijf (ongeacht rechtsvorm) moet aan de AVG voldoen. Dit betekent kort dat een bedrijf op technologisch en procesmatig vlak de wet binnen de organisatie dient te implemteren. Doet een bedrijf dit niet betekent dit - kort en zakelijk - dat de toezichthouder (in Nederland de ACM) boetes op kan leggen aan de onderneming.
De implementatie van de AVG is voor de meeste ondernemers niet eenvoudig. Zo moet u bijvoorbeeld denken aan het inrichten van IT-systemen, procedures rondom databeveiliging en lekken, maar ook diverse wijzigingen in disclaimers, voorwaarden, formulieren et cetera. Het is raadzaam hierbij assistentie te verzoeken van een jurist gelet op de complexiteit van de wetgeving.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Indien de natuurlijke persoon (consument) hier nadrukkelijk toestemming voor heeft gegeven EN er sprake is van een onderlinge verwerkovereenkomst met deze derden in principe wel. Voorts kan hier sprake van zijn indien hiervoor een wettelijke grondslag kan worden gevonden. Tevens is hierbij doorslaggevend de aard van de gegevens, alsmede of deze derden voldoet aan de AVG-norm. Het is in ieder geval af te raden gegevens zomaar te delen met derden zonder toestemming en onderlinge verwerkovereenkomst en/of wettelijke grondslag.
Zorg in ieder geval altijd dat er een verwerkovereenkomst met deze derden is gesloten alvorens u gegevens uit gaat wisselen. Een verwerkovereenkomst weergeeft de verplichtingen betreffende de uitvoering van de AVG tussen u en deze derden correct weer. Het is raadzaam verwerkovereenkomst als het zijnde model door een jurist op te laten stellen.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Dit betreft een vorm van overeenkomst die in beginsel strekt boven alle andere overeenkomsten. Het betreft een basis voor de uitwisseling van persoonsgegevens onder bedrijven. Er zijn in totaal een drietal varianten, te weten; de verantwoordelijke, de verwerker en de subverwerker. Elke vorm heeft logischerwijs een eigen inhoud en strekking.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op
Onder de AVG heeft elke natuurlijk persoon recht op inzage in zijn/haar gegevens. U moet gegevens omtrent de verzoeker zijn haar gegevens bij u opgeslagen te allen tijde verstrekken. Indien een verzoek zich richt tot verwijderen dient u hier eveneens gehoor aan te geven, tenzij er sprake is van een rechtsgrond die verwijderen in de weg staat. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan het verhalen van een vordering.
Antwoord aangeboden door Rechtsbijstand voor ZZP, MKB & B.V. | Hulp nodig bij dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op